Willem Frederik Hermans koesterde een grote belangstelling voor de kunst en het ambacht van de fotografie. Decennialang was hij actief als fotograaf en ook schreef hij geregeld over het onderwerp. Hermans had daarnaast een voorliefde voor de collagetechniek. Hij knipte foto’s, illustraties en teksten uit tijdschriften en kranten, die hij monteerde tot een vaak absurdistisch nieuw geheel.

Hoewel hij maar spaarzaam foto’s en collages publiceerde, verschenen er in de laatste jaren van Hermans’ schrijverschap toch drie titels waarin dergelijk beeldend werk was verzameld: Koningin Eenoog (1986), dat een keuze uit zijn foto’s uit de periode 1948-1985 bevat, Het hoedenparadijs (1991), een selectie van zijn collages, en de fotokaartenset Een foto uit eigen doos! (1994).

Deel 18 van de Volledige Werken bevat deze drie titels, samen met Hermans’ autobiografie in foto’s en documenten: Fotobiografie (1969). Net als deel 16 en deel 17 werd dit deel in afwijkend formaat gepubliceerd.


Naar boven